Abrar Namangani


abrar.namangani@aztrauma.org

Ms. Abrar Namangani is a passionate psychotherapist based at the beautiful city of Jeddah, Saudi Arabia. She was born and raised in Makkah, the Holy city of Muslims. Traveled to the USA to do her graduate education in psychotherapy as part of a government sponsored scholarship program. She was able to excel in her education while caring for her only son even when living aboard alone.  The educational exposure to the life in the USA gave her the gift to learn about multiculturalism and be more confidant to deal with different people from the different parts of the world. It helped her to shape her “acceptance” in a unique way and to open her eyes to a whole new level in interacting with the public.

She completed her bachelor’s degree in social work from Umm Al-Qura University, Makkah, Saudi Arabia and the master’s degree in counseling psychology from Chatham University, Pittsburgh, PA, USA. Once back to Saudi Arabia, Ms. Namagani was among the founders of the first teams in the Middle East to implement DBT in the region. Serving a highly demanding papulation with a type of illness that is very significantly less recognized socially.

Her continuous strive and hunger for knowledge driven by the focus on helping her clients made her attend many educational sessions for specialized psychotherapy trainings around the world, including UK, USA, and Canada, these specialized trainings led to expanding her knowledge and capacity to match her client’s needs. Her mission is to help her country men and women who are in major need for the international expertise and skills with an understanding of the local culture and society peculiarities.  She got trained in dialectical behavioral therapy, applied behavioral therapy, client centered, mentalization based therapy, mindfulness-based stress reduction, and trauma informed care.

Awareness is one of the major challenges to face in dealing with clients in need of psychotherapy at large, and more so in the Middle East, and so one of her unique projects is a collaboration with other local psychotherapist to presents mindfulness and psych-education for women shelters in the city of Jeddah. She also spends considerable time to support children with special needs at schools. Currently, she is helping sexually abused survivors and individuals who lived under long distress from dysfunctional family environment at a local private clinic in Jeddah.

أبرار عبد الله نمنقاني أخصائية نفسية شغوفة تقيم في مدينة جدة الجميلة بالمملكة العربية السعودية. ولدت ونشأت في مكة المكرمة، مدينة المسلمين المقدسة. سافرت إلى الولايات المتحدة لتكمل تعليمها العالي في العلاج النفسي كجزء من برنامج المنح الدراسية الذي ترعاه الحكومة السعودية. أبرار كانت قادرة على التفوق في تعليمها بينما كانت ترعى ابنها الوحيد حتى عندما كانت تعيش بمفرده في أمريكا.  اكتشاف الحياة في الولايات المتحدة الأمريكية والدراسة فيها كانت فرصة للتعرف على التعددية الثقافية وتكون أكثر ثقة في التعامل مع أشخاص مختلفين من مختلف أنحاء العالم. لقد ساعدها ذلك في تشكيل “قبولها” بطريقة فريدة وفتح عينيها إلى مستوى جديد تمامًا في التفاعل مع الأشخاص.

أكملت أبرار درجة البكالوريوس في الخدمة الاجتماعية من جامعة أم القرى، مكة المكرمة، المملكة العربية السعودية، ودرجة الماجستير في الإرشاد النفسي من جامعة تشاتام، بيتسبرغ ، بنسلفانيا ، الولايات المتحدة الأمريكية و بمجرد عودتها إلى المملكة العربية السعودية، أصبحت أبرار بعد جهد مكثف من الدراسة والتدريب لتكون من بين مؤسسي الفريق العلاجي الاول في الشرق الأوسط في تقديم برنامج العلاج الجدلي السلوكي.

سعيها المستمر وشغفها للمعرفة مخصص على مساعدة الأشخاص الذين يحتاجون العلاج النفسي مما جعلها تحضر العديد من البرامج التعليمية للتدريب في العلاج النفسي في جميع أنحاء العالم، بما في ذلك المملكة المتحدة والولايات المتحدة الأمريكية وكندا، أدت هذه التدريبات المتخصصة إلى توسيع معرفتها وقدرتها على مواكبة احتياجات الناس في رحلة العلاج النفسي.  مجال عمل أبرار هو الرجال والنساء من البالغين في السعودية الذين هم في أمس الحاجة إلى الخبرة والمهارات المعترفة والمثبتة علميا دوليا مع فهم الثقافة المحلية وخصوصيات المجتمع العربي. لقد تدربت أبرار على العلاج السلوكي الجدلي، والعلاج السلوكي التطبيقي، و العلاج المتمركز حول العميل والعلاج القائم على العقلية، والحد من التوتر القائم على اليقظة الذهنية، والرعاية الواعية بالصدمات.

الوعي بالأهمية العلاج النفسي هو أحد التحديات الرئيسية التي يجب مواجهتها في التعامل مع الاشخاص الذين يحتاجون إلى العلاج النفسي بشكل عام، وأكثر من ذلك في الشرق الأوسط، ولذا فإن أحد مشاريعها الفريدة هو التعاون مع معالجين نفسين محليين آخر لتقديم اليقظة الذهنية والتثقيف النفسي في المجتمع المحلي. حاليًا تعمل أبرار كأخصائية نفسية في عيادة خاصة بجدة ، مركزه عملها على الأفراد الذين تعرضوا للاعتداء الجنسي والذين عاشوا تحت سقف عائلات معتدية او من تعرض للصدمات النفسية نتيجة العيش بيئة غير صحيه نفسيا.